In February 2022, the Norwegian Ministry of Transport (Samferdselsdepartementet) asked the Norwegian Railway Directorate (Jernbanedirektoratet) to prepare a feasibility study for the Oslo–Stockholm route. The aim of the feasibility study would be to provide the basis for a decision on whether – and, if so, how – further work should be conducted in order to improve the rail service between Oslo and Stockholm, including whether a concept study should be initiated for the section. The SwedishTransport Administration (Trafikverket) was commissioned by the Swedish Government in June 2022 to report on the requirements for measures on the same section. This commission largely corresponds to the Norwegian commission, though with some exceptions.
20 minuter kortare restid mellan Örebro och Stockholm. En kraftigt ökad kapacitet och fler tåg i tid. Investeringar i Mälarbanan skulle ge stora positiva effekter för tågtrafiken i Mälardalen och i Stockholmsregionen. Oslo-Sthlm 2.55 har låtit Sweco ta fram en rapport som visar vad Trafikverkets förslag om en fullständig dubbelspårsutbyggnad på Mälarbanan skulle kunna innebära i form av samhällsnyttor och förbättrad trafik.
I klimatutredningen ingår en analys av den totala klimatpåverkan från den föreslagna, uppgraderade järnvägsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm. Denna inkluderar utsläppsminskningar från överflyttning av resande från framförallt flyg och bil till järnväg samt växthusgasutsläpp från resurs- och energianvändning vid byggande, drift och underhåll.
Företrädare för regioner och kommuner i stråket Oslo-Stockholm har skickat ett öppet brev till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Nyligen meddelade den norska infrastrukturministern Knut Arild Hareide att den norska regeringen är villig att utreda en modern järnvägsförbindelsen mellan Oslo och Stockholm. Förutsättningen för att arbetet ska påbörjas är dock att det sker gemensamt med Sverige.
För att få kunskap om stråkets fulla potential har Sweco under våren 2020 haft i uppdrag av OSLO-STHLM 2.55 att undersöka vad ökad tillgänglighet kan innebära för samhällsutvecklingen i stort, både för änd- punkterna Oslo och Stockholm, och för nodstäderna och omlandet. Uppdragets stomme bygger på en intervjustudie med forskare, sakkunniga och representanter för kommuner i stråket.
Ett starkt bidrag till ekonomisk och social hållbarhet med stora klimateffekter. Oslo-Sthlm 2.55 har låtit en extern part genomföra en bedömning av projektets påverkan på FN:s globala hållbarhetsmål – Agenda 2030.
Idag presenterade Oslo-Sthlm 2.55, Mälardalsrådet, Osloregionen och Stockholms läns landsting/TRF en ny rapport om kontaktintensiteten mellan Stockholm-Mälarregionen och Osloregionen. Resultaten visar att utbytet mellan Sverige och Norge är omfattande och har ökat kraftigt under de senaste tio åren.
I denna rapport ger vi en bild av omfattningen och karaktären av det ekonomiska och offentliga utbytet mellan Stockholm och Oslo. Vi har använt oss av statistik samt kompletterande intervjuer med utvalda representanter från näringsliv, akademi och offentlig sektor i de båda regionerna.
An English translation of the foreword and summary of the report “Åtgärdsvalsstudie – Förbättrad tillgänglighet inom stråket Stockholm-Oslo, TRV 2017/14854”
This document is a translation and summary of the Swedish Transport Administrations (Trafikverket) First planning stage – Improved Availability on the Stockholm – Oslo Line made by Oslo-Sthlm 2.55
English translation of the foreword and summary of the report “Åtgärdsvalsstudie –
förbättrad tillgänglighet inom stråket Stockholm-Oslo,TRV 2017/14854
I dag presenterar Oslo-Sthlm 2.55 ett förslag för hur en bättre förbindelse mellan huvudstäderna skulle kunna stå färdig redan år 2030.
Kortversion av Business Case för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm.
Our Business Case shows that the project would benefit both growth and sustainability as well as socio-economic development, and the project would be, to a large extent, financially profitable. In fact, we claim that it would become Scandinavia’s most pro table railway project. We argue that there are good reasons for pursuing the vision of the construction of a better link, and in collaboration with the Norwegian and Swedish governments we would like to continue to work on project-planning and funding for a better railway link between Oslo and Stockholm.
Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att tillsammans med Norge undersöka hur en bättre järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm kan genomföras snabbare än planerat.
Efter ett ledamotsinitiativ och en hearing i Stortinget om behoven av fler och bättre gränsöverskridande järnvägsförbindelser mellan Sverige och Norge uttalar sig den norska Samferdselsministern Ketil Solvik Olsen om behoven av en snabbare förbindelse mellan Oslo och Stockholm.
Arbetet för en bättre tågförbindelse mellan Oslo-Stockholm går in i en ny fas och bolaget rekryterar kommunikationsansvarig. David Samuelsson kommer att börja arbeta med bolagets externa kommunikation och tillträder den 1 mars. Innan sommaren väntas bolaget presentera ett skarpt förslag för hur en snabbare och mer driftsäker järnvägsförbindelse mellan huvudstäderna skulle kunna genomföras.
Trafikverkets Åtgärdsvalsstudie (ÅVS) för stråket mellan Stockholm och Oslo publicerad den 30 november 2017.
Trafikverkets ÅVS slår fast målsättningen om en förbindelse mellan Stockholm och Oslo på max tre timmar.
Trafikverkets ÅVS slår fast målsättningen om en förbindelse mellan Stockholm och Oslo på max tre timmar.
Remissvar på Nationell transportplan från Oslo-Sthlm 2.55
”Vi ser positivt på att stråket mellan Stockholm och Oslo pekas ut som en brist i det nya förslaget till NTP. Det skapar en grund för att fortsätta att jobba med att komma till rätta med bristerna. I förslaget till NTP pekas det ut att det finns påtagliga brister avseende tillgänglighet, kapacitet och restid i stråket. I NTPn framgår det dessutom att det måste vidtas åtgärder inom planperioden.”
Under våren genomförde bolaget Oslo-Stockholm 2.55 AB en så kallad RFI (Request for information) i syfte att undersöka på vilket sätt näringslivet kunde bidra till att snabbare få till stånd en bättre förbindelse mellan Oslo och Stockholm. Den 4 september träffas 16 företag från 9 länder träffas i Örebro för att diskutera hur.
Under våren genomförde bolaget Oslo-Stockholm 2.55 AB en så kallad RFI (Request for information) i syfte att undersöka på vilket sätt näringslivet kunde bidra till att snabbare få till stånd en bättre förbindelse mellan Oslo och Stockholm. Den 4 september träffas 16 företag från 9 länder träffas i Örebro för att diskutera hur.
Torbjörn Suneson, tidigare generaldirektör på Trafikverket blir ny styrelseordförande för Oslo-Sthlm 2.55. Torbjörn har tidigare jobbat med infrastrukturfrågor under lång tid på central nivå i Trafikverket. Förutom perioden som generaldirektör har han varit chef på Trafikverket både för planering och strategisk utveckling.
Idag ordnar bolaget Oslo-Sthlm 2.55 två seminarium i Almedalen om nyttan av och alternativa sätt att bygga och finansiera en bättre infrastruktur mellan Oslo och Stockholm. I samband med seminarierna publicerar vi hela den Nyttoanalys som bolaget jobbat fram tillsammans med Sweco under våren. Rapporten i sin helhet finns nu på vår hemsida.
Idag ordnar bolaget Oslo-Sthlm 2.55 två seminarium i Almedalen om nyttan av och alternativa sätt att bygga och finansiera en bättre infrastruktur mellan Oslo och Stockholm. I samband med seminarierna publicerar vi hela den Nyttoanalys som bolaget jobbat fram tillsammans med Sweco under våren. Rapporten i sin helhet finns nu på vår hemsida.
Wider Benefits – The Oslo-Stockholm line. An English summary. Economically viable, tenfold increase in rail travel between Sweden and Norway, and greatly increased access for both freight and passenger travel along with significant environmental benefits. These are some of the conclusions of the benefit analysis for a better a train service between Oslo and Stockholm.
Bolaget Oslo-Sthlm 2.55 ordnar seminarium i Almedalen om alternativa sätt att bygga och finansiera en bättre infrastruktur mellan Oslo och Stockholm. Medverkar på seminariet gör tågoperatören MTR, byggbolaget Skanska och finansbolaget Pareto Securities. Dessutom diskuteras behov och möjligheter med politik och näringsliv.
Bolaget Oslo-Sthlm 2.55 ordnar seminarium i Almedalen om alternativa sätt att bygga och finansiera en bättre infrastruktur mellan Oslo och Stockholm. Medverkar på seminariet gör tågoperatören MTR, byggbolaget Skanska och finansbolaget Pareto Securities. Dessutom diskuteras behov och möjligheter med politik och näringsliv.
Våra traditionella sätt att finansiera infrastruktur kommer inte att räcka till. Bolaget Oslo-Sthlm 2.55 ordnar seminarium i Almedalen den 3 juli kl 14.00 på Wisby Strand Congress & Event om andra sätt att bygga en bättre förbindelse. På seminariet redovisar bland annat MTR, Skanska och Pareto hur de ser på projektet och tankar om nya modeller för att finansiera och bygga infrastruktur.
Bolaget Oslo-Sthlm 2.55 ordnar seminarium i Almedalen den 3 juli kl 11.30 i ”Svensk-Norska tältet” på Hamnplan i Visby om vad vi har att vinna på bättre förbindelser mellan Sverige och Norge och inte minst mellan Oslo och Stockholm.
Hela nyttoanalysen för Oslo-Stockholm. Analysen visar på stora effekter i form av ökat resande, kraftigt minskad restid och samhällsekonomisk nytta tillsammans med fler jobb och fler bostäder. Det finns en sammanfattning i början av dokumentet. Rapporten är framtagen av Sweco.
Idag presenterade Sweco den Nyttoanalys som man gjort för stråket Oslo-Stockholm. Analysen visar på stora effekter i form av ökat resande, kraftigt minskad restid och samhällsekonomisk nytta tillsammans med fler jobb och fler bostäder.
Idag presenterade Sweco den Nyttoanalys som man gjort för stråket Oslo-Stockholm. Analysen visar på stora effekter i form av ökat resande, kraftigt minskad restid och samhällsekonomisk nytta tillsammans med fler jobb och fler bostäder.
I morgon den 20 juni 2017, i samband med styrelsemötet för Oslo-Stockholm 2.55 AB presenterar Sweco resultatet av den Nyttoanalys som man genomfört på uppdrag av Oslo-Stockholm 2.55 AB och dess ägare. Media inbjuds att medverka på styrelsemötet under den punkt som behandlar Nyttoanalysen.
I morgon den 20 juni 2017, i samband med styrelsemötet för Oslo-Stockholm 2.55 AB presenterar Sweco resultatet av den Nyttoanalys som man genomfört på uppdrag av Oslo-Stockholm 2.55 AB och dess ägare. Media inbjuds att medverka på styrelsemötet under den punkt som behandlar Nyttoanalysen.
Tirsdag 23. mai 2017 møttes regionale og nasjonale politikere fra Norge og Sverge, representanter fra transportetater og interesseorganisasjoner. De to landene har tette bånd – og det er ønskelig å forsterke dette samarbeidet gjennom grensekryssende infrastrukturutbygging. At man nå må få fortgang i arbeidet med å få etablert nye og bedre togforbindelser mellom Oslo-Gøteborg og Oslo-Stockholm
Oslo-Sthlm 2.55 tillsammans med Voxenåsen och Oslo-Göteborg en konferens om bättre järnvägsförbindelser mellan Sverige och Norge. Seminariet är tänkt att ge en bred bild till Norska aktörer om vad som händer i arbetet för bättre infrastruktur och tågtrafik både i stråket mellan Stockholm och Oslo och mellan Göteborg och Oslo.
Oslo-Sthlm 2.55 tillsammans med Voxenåsen och Oslo-Göteborg en konferens om bättre järnvägsförbindelser mellan Sverige och Norge. Seminariet är tänkt att ge en bred bild till Norska aktörer om vad som händer i arbetet för bättre infrastruktur och tågtrafik både i stråket mellan Stockholm och Oslo och mellan Göteborg och Oslo.
Presentation of Oslo-Sthlm project on RFI stakeholder meeting 170510
Presentation of wider-benefit-analysis made by Sweco on RFI stakeholder meeting 170510.
Region Örebro län bjuder in till fredagsakademi om förbindelsen Oslo-Sthlm.
Oslo-Sthlm 2.55s presentation av projektet på NJS-konferensen den 9 maj
Trafikverkets presentation om ÅVSen på NJS-konferensen om Oslo-Stockholm den 9 maj
Jernbanedirektoratets presentation på NJS-konferensen om Oslo-Stockholm den 9 maj
Swecos presentation an Nyttoanalysen på NJS-konferensen om Oslo-Stockholm den 9 maj
Björn Hasselgrens presentation om alternativ på NJS-konferensen 9 maj
SJs presentation på NJS-konferensen om Oslo-Stockholm den 9 maj
Presentation if the Oslo-Sthlm 2.55 project at the RFI stakeholder meeting 170510
Preliminary version of Swecos Wider benefit analysis för Oslo-Stockholm 170510
Idag den 9 maj genomför Oslo-Stockholm 2.55 AB tillsammans med organisationen Forum för Nordiskt Järnvägssamarbete ett seminarium under rubriken ”Nya järnvägen Stockholm-Oslo, nästa!”. Till seminariet har vi idag cirka 70 anmälda deltagare som representerar en stor bredd av intressenter. Intresset avspeglar hur angelägen och viktig frågan om bättre tågförbindelser mellan Stockholm och Oslo är.
Idag den 9 maj genomför Oslo-Stockholm 2.55 AB tillsammans med organisationen Forum för Nordiskt Järnvägssamarbete ett seminarium under rubriken ”Nya järnvägen Stockholm-Oslo, nästa!”. Till seminariet har vi idag cirka 70 anmälda deltagare som representerar en stor bredd av intressenter. Intresset avspeglar hur angelägen och viktig frågan om bättre tågförbindelser mellan Stockholm och Oslo är.
The need for investments in new infrastructure is high in Sweden. We need to find new ways to fund and implement important infrastructure projects. We believe that Oslo-Stockholm has unique good possibilities through a combination of large population and extensive travel while the need for new infrastructure is relatively smaller.
Bedre togtilbud på strekningene Oslo-Stockholm og Oslo-Gøteborg er en kampsak for både Osloregionen og Østlandssamarbeidet. Voksenåsen i samarbeid med de to organisasjonene samt Norsk-Svensk Handelskammer, Oslo-Stockholm 2.55 AB samt GO-regionen ønsker velkommen til en konferanse om veien videre i dette arbeidet.
Oslo-Stockholm 2.55 AB går ut med en RFI (Request for Information) för att undersöka näringslivets intresse och möjlighet att snabbare få till en ny och bättre järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Tanken är att vi i slutändan ska kunna presentera en helhetslösning för hur en bättre järnvägsförbindelse skulle kunna förverkligas.
Oslo-Stockholm 2.55 AB går ut med en RFI (Request for Information) för att undersöka näringslivets intresse och möjlighet att snabbare få till en ny och bättre järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm. Tanken är att vi i slutändan ska kunna presentera en helhetslösning för hur en bättre järnvägsförbindelse skulle kunna förverkligas.
The company Oslo-Stockholm 2.55 AB, has been tasked with working up a fast and reliable rail link between the capital cities.
The company wants, in the form of an RFI, to survey the market’s interest in the project and in which way trade and industry can contribute towards the production of a strategy to facilitate a faster implementation than financing through a traditional government grant.
Oslo-Sthlm 2.55 tillsammans med Forum för Nordiskt Järnvägssamarbete genom den 9 maj 2017 ett seminarium i Stockholm om hur man kan utveckla infrastruktur och tågtrafik mellan Oslo och Stockholm. Seminariet behandlar allt från planläge till effekter och finansiering. Deltagande kräver föranmälan.
Ett frukostseminarium om hur vi kan utveckla befintlig infrastruktur och skapa bra och snabba förbindelse med tåg mellan Oslo och Stockholm.
Mats Dillén har på uppdrag av finansdepartementet lett en utredning om möjligheterna till privat finansiering av infrastruktur. Idag överlämnades den till regeringen. Utredningen föreslår bl a att ett försöksprogram med minst tre OPS-projekt startas inom transportinfrastrukturområdet. Ett välkommet besked för Oslo-Stockholm som har unika möjligheter för privat finansiering.
Mats Dillén har på uppdrag av finansdepartementet lett en utredning om möjligheterna till privat finansiering av infrastruktur. Idag överlämnades den till regeringen. Utredningen föreslår bl a att ett försöksprogram med minst tre OPS-projekt startas inom transportinfrastrukturområdet. Ett välkommet besked för Oslo-Stockholm som har unika möjligheter för privat finansiering.
Delbetänkande av Kommittén om finansiering av offentliga infrastrukturinvesteringar via skatter, avgifter och privat kapital.
SOU 2017:13
Trafikverkets första delrapport i Åtgärdsvalsstudien (ÅVS) för stråket Stockholm-Oslo. ÅVSen innehåller två tidsperspektiv. Dels ett kortare perspektiv som handlar om vad man behöver göra fram till 2030 och framförallt vilka förbättringar som behövs i befintliga banor. Den innehåller också ett tidsperspektiv till 2040 där man pekar ut nya kompletterande bansträckningar som behövs.
Mälardalsrådet har arbetat fram en utvecklingsstrategi för hur trafiksystemet i regionen och kopplingarna till omgivande regioner bör utvecklas. Systemanalysen ska analysera nuläget, lägga fast mål och principer för vad som behöver åstadkommas och prioritera vilka infrastrukturåtgärder som krävs för att nå målen.